Xavierova škola
Co je vzdělání a smysl školy? Není to jen připravit žáky na budoucí zaměstnání, ale především jde o rozvoj lidství každého člověka. Škola má člověku pomáhat stát se tím, kým má nebo může být a rozvíjet všechny jeho složky lidství: poznávací, morální i duchovní; aby věděl, co je dobré, chtěl dobré a dělal dobré — a to i když se nikdo nedívá." (motiv J. A. Komenského definoval doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D.)
Naším cílem je poskytovat vzdělání a výchovu dětem, jejichž svět běží rychlým tempem kupředu, vyžaduje od nich schopnost řešit neočekávané situace a pracovat s novými věcmi i lidmi. Prostřednictvím osobnostně-sociální výchovy, která je ve výuce nedílnou součástí, vedeme děti k etickým hodnotám.
Pokrok a množství znalostí, a tím učiva i poznatků, roste takovým tempem, že k předání jejich množství by nestačil ani celý výukový čas. Nyní nejsme schopni předvídat, které znalosti budou nynější děti v dospělosti potřebovat. Vždy bude ale potřeba předmětových dovedností k orientování se ve světě, jimiž se žáci naučí celoživotně získávat a zpracovávat informace, zvládat životní situace a řešit problémy, umět komunikovat a argumentovat, tvořit a udržet si zdravé vztahy založené na důvěře a opravdovosti i umět spolupracovat. Proto hledáme vyvážený poměr mezi množstvím znalostí a učením se dovedností s utvářením postojů. Snažíme se vybírat k tomu vhodné strategie a metody, způsoby, jakými se bude s látkou předmětů pracovat, což se děje nejúčinněji právě ucelenou, smysluplnou aktivitou žáka. Věnování se rozvoji klíčových kompetencí se nám vrátí v tom, že žáci budou umět své znalosti později skutečně používat.
Rozvojem těchto tzv. měkkých dovedností dochází k rozvoji kompetencí. Žák je vybavován celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci i v osobním životě. Dokáže se v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj.
"Škola má být dílnou lidskosti, nikoliv mučírna ducha." J. A. Komenský
Čím je škola Xavier jedinečná?
Škola Xavier nabízí česko-anglickou výuku již od 1. třídy a to nejen během hodiny jazyka, ale v rámci celého dne. Škola vytváří bezpečné prostředí pro rozvoj klíčových kompetencí a objevování svých talentů.
- Česko-anglická výuka
- Hejného matematika, Sfumato
- Respektující přístup
- Individuální přístup a podpora
- Slovní hodnocení
- Malé kolektivy

Co škola Xavier nabízí?
Věříme, že každé dítě má na něco nadání nebo talent. A tak jsme založili školu, která ho pomůže objevit, naučí jak s ním pracovat a nasměruje k jeho rozvoji.
Je to i škola, která vede k nalezení hodnoty života, úctě, respektu, radosti, budování zdravých vztahů, lásce k sobě a ostatním, přijmutí zodpovědnosti za svoje rozhodnutí a konání. Klíčová je výuka postavená na individuálním a respektujícím přístupu ke každému z žáků.
Chceme učit smysluplně, aby děti do školy chodily s radostí. Využíváme moderní pedagogické koncepty, které na sebe navazují, vzájemně se doplňují a tvoří smysluplný celek. Učíme s otevřenou myslí i srdcem, bdělostí a úctou k dětem i sobě samým.
Individuální přístup k žákovi v respektujícím prostředí
Věříme v děti. Pomáháme jim vydat se svou cestou. Vedeme děti k opravdovosti, radosti, odvaze a vnitřnímu klidu.
Usilujeme o celistvý rozvoj každého dítěte. Smyslem učení není jen nabývání znalostí, ale i rozkrývání hlubších souvislostí a především sociální, hodnotový a kognitivní rozvoj dítěte.
Věříme, že každé dítě je jedinečná osobnost se svými radostmi i starostmi. Má prostor být samo sebou, rozvíjet své talenty a mít vliv na vlastní učení.

Angličtina s přesahem do všech bloků vzdělávání
Od prvního ročníku probíhá výuka AJ na vícero rovinách, které mají jeden společný cíl: seznámit dítě s jazykem v kontextu každodenního života v běžných situacích. I rodič má přehled o tom, co se probírá a dostává z hodin angličtiny adekvátní informace s odkazy na relevantní didaktické hry písničky či básničky, na dané téma. Na děti je od počátku mluveno anglicky na úrovni rodilého mluvčí.
- Metoda TPR (spojení cizího/nového/neznámého slova s určitou pohybovou reakcí)
- Zapojení všech smyslů
- Metoda CLIL (osvojováním učiva a formulováním úkolů nejazykového předmětu v cizím jazyce)
Kvalitní zpětná vazba
Škola se rozhodla pro slovní hodnocení. Vytváří bezpečné prostředí bez zkoušení, známkování. Chybu chápeme jako stupeň učení. Snažíme se eliminovat soutěžení, poměřování a tlak na výkon. Podporujeme sebehodnocení, umění posoudit kvalitu své práce, plánovat zlepšení.
Škola usiluje o rozvinutí a posílení vnitřní motivace k učení, kterou si téměř všichni žáci do školy přinášejí. Není zde kladen důraz na výkon a vzájemné srovnávání. To se promítá i mimo jiné do toho, že využíváme slovní hodnocení. Podporujeme kooperativní učení, vytváříme podmínky pro uplatnění vlastních nápadů a obhajování vlastních názorů.
Žák je veden k sebehodnocení své práce v probraných učebních oblastech. Svůj pokrok si pravidelně zaznamenává v kooperaci s vyučujícím.

Rozvoj klíčových kompetencí
Věnování se rozvoji klíčových kompetencí se nám vrátí v tom, že žáci budou umět své znalosti později skutečně používat.
Rozvojem těchto tzv. měkkých dovedností dochází k rozvoji kompetencí (kompetence k učení, kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní). Žák je vybavován celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci i v osobním životě. Dokáže se v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj.


Vzdělávací koncepce
Využíváme inovativních metod pracujících s aktivním zapojením žáka do výuky, rozvíjením jeho zájmu, a tím lepší schopnosti se učit. Inspirujeme se alternativním vzděláváním různých směrů. Učíme propojeně a interaktivně, žáci sami objevují a vytváří souvislosti, rozvíjíme kritické myšlení a kreativitu, podporujeme vnitřní motivaci a samostatnost. Vzájemné učení, předávání získaných poznatků vede k nejlepšímu upevnění naučeného. Vyvažujeme střídání výuky v rámci celé třídy, skupin a samostatné práce.
Využíváme delší časové úseky než je běžná vyučovací hodina, což dává dostatek času k dokončení činnosti, k možnosti propojování výukových oblastí.
Vedeme žáky k poznávání sama sebe, schopnosti tvořit zdravé vztahy i k respektování druhých.
Máme individuální přístup ke každému žákovi - podle jeho zájmů, aktuálních a osobnostních potřeb a možností. Vedeme žáka k samostatnosti a přebírání zodpovědnosti za své učební pokroky a za vztahy, které tvoří.
- matematika dle metody Prof. RNDr. Milana Hejného, CSc.
- výuka čtení a psaní v první třídě metodu Sfumato
- osobnostně sociální výchova (OSV)
- Pohyb, hudba a umění
- Výlety za poznáním - expedice
- Komunitní a reflektivní kruhy
- Úzká spolupráce s rodiči