O Xavierovi

Věříme, že každé dítě má na něco nadání nebo talent. A tak jsme založili školu, která ho pomůže objevit, naučí jak s ním pracovat a nasměruje k jeho rozvoji.

Je to i škola, která vede k nalezení hodnoty života, úctě, respektu, radosti, budování zdravých vztahů, lásce k sobě a ostatním, přijmutí zodpovědnosti za svoje rozhodnutí a konání. Klíčová je výuka postavená na individuálním a respektujícím přístupu ke každému z žáků. 

Škola Xavier poskytuje pro školní rok 2023/24 zázemí pro 20 "domškoláků", kteří s námi budují základy něčeho jedinečného. Právě jsme v procesu žádosti o zápis do rejstříku MŠMT pro školní rok 2024/25.

Chceme učit smysluplně, aby děti do školy chodily s radostí. Využíváme moderní pedagogické koncepty, které na sebe navazují, vzájemně se doplňují a tvoří smysluplný celek. Učíme s otevřenou myslí i srdcem, bdělostí a úctou k dětem i sobě samým.

Co škola Xavier nabízí?

Individuální přístup k žákovi v respektujícím prostředí

Věříme v děti. Pomáháme jim vydat se svou cestou. Vedeme děti k opravdovosti, radosti, odvaze a vnitřnímu klidu.

Usilujeme o celistvý rozvoj každého dítěte. Smyslem učení není jen nabývání znalostí, ale i rozkrývání hlubších souvislostí a především sociální, hodnotový a kognitivní rozvoj dítěte.

Věříme, že každé dítě je jedinečná osobnost se svými radostmi i starostmi. Má prostor být samo sebou, rozvíjet své talenty a mít vliv na vlastní učení.

Angličtina s přesahem do všech bloků vzdělávání

    Od prvního ročníku probíhá výuka AJ na vícero rovinách, které mají jeden společný cíl: seznámit dítě s jazykem v kontextu každodenního života v běžných situacích. I rodič má přehled o tom, co se probírá a dostává z hodin angličtiny adekvátní informace s odkazy na relevantní didaktické hry písničky či básničky, na dané téma. Na děti je od počátku mluveno anglicky na úrovni rodilého mluvčí. 

  • Metoda TPR (spojení cizího/nového/neznámého slova s určitou pohybovou reakcí)

  • Zapojení všech smyslů 

  • Metoda CLIL (osvojováním učiva a formulováním úkolů nejazykového předmětu v cizím jazyce)

Kvalitní zpětná vazba

    Škola se rozhodla pro slovní hodnocení. Vytváří bezpečné prostředí bez zkoušení, známkování. Chybu chápeme jako stupeň učení. Snažíme se eliminovat soutěžení, poměřování a tlak na výkon. Podporujeme sebehodnocení, umění posoudit kvalitu své práce, plánovat zlepšení.

Škola usiluje o rozvinutí a posílení vnitřní motivace k učení, kterou si téměř všichni žáci do školy přinášejí. Není zde kladen důraz na výkon a vzájemné srovnávání. To se promítá i mimo jiné do toho, že využíváme slovní hodnocení. Podporujeme kooperativní učení, vytváříme podmínky pro uplatnění vlastních nápadů a obhajování vlastních názorů.

Žák je veden k sebehodnocení své práce v probraných učebních oblastech. Svůj pokrok si pravidelně zaznamenává v kooperaci s vyučujícím.  

Rozvoj klíčových kompetencí

Věnování se rozvoji klíčových kompetencí se nám vrátí v tom, že žáci budou umět své znalosti později skutečně používat.

Rozvojem těchto tzv. měkkých dovedností dochází k rozvoji kompetencí (kompetence k učení, kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní). Žák je vybavován celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci i v osobním životě. Dokáže se v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj.

Vzdělávací koncepce

Využíváme inovativních metod pracujících s aktivním zapojením žáka do výuky, rozvíjením jeho zájmu, a tím lepší schopnosti se učit. Inspirujeme se alternativním vzděláváním různých směrů. Učíme propojeně a interaktivně, žáci sami objevují a vytváří souvislosti, rozvíjíme kritické myšlení a kreativitu, podporujeme vnitřní motivaci a samostatnost. Vzájemné učení, předávání získaných poznatků vede k nejlepšímu upevnění naučeného. Vyvažujeme střídání výuky v rámci celé třídy, skupin a samostatné práce.

Využíváme delší časové úseky než je běžná vyučovací hodina, což dává dostatek času k dokončení činnosti, k možnosti propojování výukových oblastí.

Vedeme žáky k poznávání sama sebe, schopnosti tvořit zdravé vztahy i k respektování druhých.

Máme individuální přístup ke každému žákovi - podle jeho zájmů, aktuálních a osobnostních potřeb a možností. Vedeme žáka k samostatnosti a přebírání zodpovědnosti za své učební pokroky a za vztahy, které tvoří.

  • matematika dle metody Prof. RNDr. Milana Hejného, CSc.
  • výuka čtení a psaní v první třídě metodu Sfumato 
  • osobnostně sociální výchova (OSV) 
  • Pohyb, hudba a umění

  • Výlety za poznáním - expedice

  • Komunitní a reflektivní kruhy

  • Úzká spolupráce s rodiči